Arkea & juhlaa, ruokaa & leivontaa, sisustusta & matkailua

keskiviikko 27. marraskuuta 2013

California 2013

Pitkään odotettu syysloma, pakoon arjen harmautta ja syksyn sateita. Matkasimme Californian lämpöön ja aurinkoon lokakuun puolivälissä. Haaveita ja mielihaluja täynnä lunastimme paikat lentokoneesta, joka lennätti meidät Yhdysvaltojen länsirannikolle San Franciscoon.

Pitkän ja uuvuttavan lennon jälkeen löysimme itsemme aurinkoiselta San Franciscon lentokentältä, edessämme reilu viikko lomaa sekä runsaasti nähtävää ja koettavaa. Pian auton vuokraamisen jälkeen olimme keskellä autoilun mekkaa ja 12-kaistaista moottoritietä. Olimme sunnitelleet viikon leppoisaksi, muutaman ennalta päätetyn kohteen ja päivämäärän ympärille. Rankan lentomatkan jälkeen ajoimme parin tunnin matkan San Franciscosta Monterey Bayn kaupunkiin. Kyseessä oli puhtaasti yöpymispaikka tällä kertaa, mutta idylliseen tyynenmeren rantakaupunkiin tutustuminen on ehdottomasti luvassa ensi kerralla.

Hyvin levätyn yön jälkeen oli luvassa ensimmäinen kokonainen lomapäivä Californiassa ja edessä ajomatka Pacific Coastal Highwayta pitkin, tyynenmeren rannikkoa myötäillen, kohti Los Angelesia ja Anaheimia. Päivä valkeni aurinkoisena sekä raikkaana ja intoa täynnä suuntasimme maisematietä kohden. Pian Montereyn pölyt taakse jätettyämme edessämme avautui allekirjoittaneiden yksi upeimmista koetuista maanteistä. Tie mutkitteli ylös ja alas rannikkotörmiä pitkin. Huimia pudotuksia, serpentiiniä, mahtavia näköaloja riitti yksi toisensa jälkeen. Näköalapaikkoja oli todella usein ja jokaiselle niistä teki mieli pysähtyä ja ottaa valokuvia. Matkanteko rantatietä pitkin on verrattain hidasta, mutta on ehdottomasti ajamisen arvoista. Puolisoni mielestä ajaminen olisi ollut entistä nautinnollisempaa, jos alla olisi ollut jokin hieman urheilullisempi menopeli :)

Olimme päättäneet ajaa yhden päivän aikana Anaheimiin saakka, joten sen pitemmittä tauoitta oli matkaa taitettava. Matka-aika venyi hieman arvioitua pidemmäksi ja loppumatkan jouduimme taittamaan pimeässä. Katuvaloja ei sen suuremmin varsinkaan ”maaseudulla” harrasteta, joten pimeää todellakin oli ja tarkkaavainen sai olla koko ajan. Maastoon ja tiestöön nähden ajonopeudet ovat mielestäni välillä melko runsaita, joten herkeämättä sai eteensä katsoa. Yksi huomion arvoinen asia pimeällä ajamiseen on USA:ssa keksitty nimittäin heijastimet tien pinnassa ja erityisesti kaistojen välillä. Helpottaa kummasti sujuvaa matkantekoa ja tien ennakointia.

Anaheimissa kohokohtana oli ehdottomasti Teemu Selänteen edustaman Ducksien NHL-peli. Olimme ostaneet koko seurueelle liput etukäteen, joten kaikki sujui ongelmitta. Ottelu Dallas Starsia vastaan pelattiin Anaheimin Honda Centerissä. Lähdimme hallille hyvissä ajoin ennen ottelun alkua ja pääsimme ihmettelemään ja osallistumaan Ducksien tarjoamiin kaupallisiin palveluihin. Joukkueen virallisessa fanikaupassa paksumpi lompakko olisi ollut tarpeen, mutta pienet muistot tuli kuitenkin ostettua. Tarjolla olisi kyllä ollut yhtä sun toista aivan jokaiselle tarpeiden mukaan.

Peli päättyi kotiyleisön riemuksi Ducksien voittoon ja meitä erityisesti lämmitti Teemu Selänteen laukoma avausmaali. Myös muut suomalaiset olivat pelikokoonpanossa ja heidän edesottamuksia oli mukava seurata lehtereiltä. Oli hauska huomata kuinka arvostettu ja ihailtu persoona sekä pelaaja Selänne Anaheimissa on. Lähes joka toisella paikallisella kannattajalla oli päällään Selänteen pelipaita. Suurimmat suosionosoitukset tulivat lähes yksinomaan Teemun osallistuessa peliin. Lets go Ducks!

Pelipäivän jälkeen olimme päättäneet omistaa seuraavan päivän ostoksille. Googlettelun tuloksena olimme kartoittaneet muutamia potentiaalisia outlet-kyliä joista ensimmäiseksi päädyimme Citadel Outletsiin Los Angelesissa. Tämä yli 120-kaupan ostoskylä ei ole yksi suurimmista, mutta valikoima ja merkkiliikkeiden määrä oli matkaseuruetta ehdottomasti tyydyttävä. Jokaiselle jotakin tuntui olevan päivän päätteeksi osuva sanapari ja ostoskassien vuori kohosi automme takakontissa kiitettävästi. Outleteissa shoppailu käy työstä vaikka rahavirta soliseekin väärään suuntaan. Mielenkiintoisia merkkiliikkeitä toinen toisensa jälkeen takaa sen, että aikaa kuluu, kuluu ja kuluu. Kokonaisen ostospäivän jälkeen olimme hetkeksi saaneet itsemme tyytyväisiksi ostosten osalta ja lähdimme siirtymään kohti pohjoista. Poikkesimme vielä Universal Cityyn syömään ennen seuraavaan majapaikkaan siirtymistä.

USA:ssa kaikki on suurta ja niin ovat myös puut. Californiassa kasvaa maailman pisimpiä puita ja maailman suurimpia puita paksuudelta mitattuna. Anaheimin ja Los Angelesin jälkeen olimme viettäneet Bakersfieldissä yön ja aamulla lähdimme ajamaan kohti Sequoian kansallispuistoa ja Giant Forestia. Bakersfieldistä lähtiessämme maasto oli lähes pelkkää karua kivikkoista aavikkoa eikä maailman suurimmista puista ollut tietoakaan. Pikkuhiljaa tie lähti kuitenkin nousemaan yhä korkeammalle. Nyt ajettu serpentiinitie on aivan mahtava. Tie kulkee kerrassaan upeissa ja jylhissä maisemissa. Kuvat eivät tee oikeutta ja pysty tietenkään vangitsemaan tunnetta mikä siellä ajellessa vallitsi mutta pientä osviittaa antavat kuitenkin. Lukuisten käännösten ja hurjan nousun jälkeen tienviitta ilmoitti meidän saapuneen Giant Forestiin. Sopivasti tien vierustalle rupesi ilmestymään aivan järjettömän kokoisia puita. Jättiläispunapuut ovat jopa 3500 vuotta vanhoja ja suurin niistä on nimeltään General Sherman. Tämän jättiläisen halkaisija on juurella ällistyttävät 11,1m ja korkeus 83,8m. Sitä kokee itsensä pieneksi myös allekirjoittanut lähes kahden metrin pituudellaan. Näitä jättiläisiä kasvaa pienellä 7,6neliökilometrin alueella yli 1800m korkeudessa. Suosittelemme lämpimästi.

Reissun loppupuolikkaan vietimme San Franciscossa ja sen lähialueilla. Yksi ”must see” nähtävyyksistä oli Alcatrazin vankilasaari San Franciscon edustalla. Olimme ostaneet liput etukäteen viikkoja ennen reissua ja tätä erityisesti suositeltiin. Varsinkin sesonkiaikaan kiertomatkat ja liput saarelle ovat loppuunmyytyjä. Joitain peruutuspaikkoja saattaa olla saatavilla satamassa, mutta itse en luottaisi niiden saatavuuteen. Lautat saarelle lähtevät laiturilta 33 (Pier 33). Lyhyen lauttamatkan edessämme avautui tuttu näkymä monesta TV-sarjasta ja elokuvasta. Karu linnake keskellä merta oli kunnioitettava näky.

Alcatrazissa tutustuimme vankilakierrokselle joka tapahtui omatoimisesti. Erityisen onnistunut kokemus oli kuitenkin ns.audio tour. Jokainen vierailija saa lainaksi kuulokkeet ja pienen soittimen jonka avulla vankilaan tutustuminen on erittäin antoisaa. Nauhalla selostetaan ja kerrotaan mm. vankilan historiasta, päivärutiineista, kuuluisimmista vangeista ja heidän pakoyrityksistään. Kerrassaan loistava apuväline joita soisi käytettävän myös muissa vastaavissa nähtävyyksissä. Selostusta oli tarjolla kaikilla maailman puhutuimmilla kielillä. Kaikkiaan Alcatraz tutustuminen oli mahtava ja kiinnostava kokemus.

San Franciscon keskustaan tutustuimme ilman sen suurempia tavoitteita. Perinteisellä Cable Carilla kuitenkin sahasimme ylös ja alas kaupungin mäkisiä katuja. Kerrassaan veikeä menopeli J San Francisco on tunnettu erityisesti sumustaan ja tuulisuudestaan. Aamulla kaupungin saattaa peittää sankka merisumu, joka kuitenkin useimmiten pian puolenpäivän jälkeen haihtuu pois. Suosittelemme kuitenkin lämmintä vaatetta mukaan ja ylle varsinkin jos mahdollinen matkanne ajoittuu muuhun kuin kesään.

Viimeisimpänä nähtävyyksistä kävimme katsomassa mahtavaa ja kenties San Franciscon tunnetuinta nähtävyyttä, Golden Gate siltaa. Kuvat puhukoon puolestaan :)